Kantoor aan huis. Hoe zit het met de kosten?

kantoor aan huis hoe zit het met kosten

Wanneer kan ik welke (huisvestings-)kosten aftrekken?

Wanneer je als zzp’er thuis je kantoor hebt, dan kun je bepaalde kosten op de zaak zetten. Maar het valt tegen wat je als kosten kunt aftrekken wanneer je bijvoorbeeld een slaapkamer gebruikt voor kantoor. Belangrijk om te weten voor je boekhouding. Voor de belastingdienst wordt er duidelijk een verschil gemaakt tussen een kantoor in huis en een kantoor aan huis. Een kantoor aan huis wordt pas als zodanig gezien wanneer aan 2 voorwaarden worden voldaan:

  1. De kantoorruimte heeft een eigen buiteningang, toilet en watervoorziening. 
  2. In de kantoorruimte wordt minimaal 30% van de omzet verdiend, naast het werk bij klanten. Heb je ook extern een kantoorruimte (wat je huurt), dan minimaal 70% van de omzet. 

In dit geval kun je de kosten van DEZE ruimte opvoeren. Denk aan verwarming, electra, telefoon/internet (alleen zakelijk telefoon/internet!), schoonmaakkosten, verzekering, inrichtingskosten. Je kunt ook huur voor de ruimte aan de onderneming doorbelasten (LET OP: hier zijn regels voor qua hoogte!). Bij een huurhuis mag je niét een deel huur als kosten opvoeren! Daarnaast uiteraard ook alle apparaten en software die je nodig hebt voor het uitoefenen van je bedrijf. 

Kantoorruimte IN huis

Heb je niet de mogelijkheid voor een afgescheiden kantoorruimte zoals hierboven beschreven, maar heb je een ruimte in huis ingericht als kantoor? Denk aan een extra slaapkamer, een deel van je huiskamer, of de zolder. Dan kun je bovenstaande kosten niet doorbelasten aan je onderneming.

Alleen de apparaten die je nodig hebt voor het uitoefenen van je bedrijf. Denk aan mobiele telefoon, computer, hoofdtelefoon, vakliteratuur, software enz. Heb je een zakelijke internet aansluiting, dan kun je die nog wel doorbelasten, maar een privé aansluiting mag je niet meer deels doorbelasten. Gebruik je je mobiele telefoonabonnement zowel zakelijk als privé? Dan kun je het zakelijke deel doorbelasten. Bijvoorbeeld 50% van je abonnementskosten. Maar bij controle moet je wel kunnen aantonen dat 50% zakelijk is gebruikt. Persoonlijk vind ik 50% in dit geval meestal wel een veilig %.

Zoals je ziet valt het vies tegen hoeveel huisvestingskosten je op de zaak kunt zetten wanneer je vanuit huis werkt. In veel gevallen is het voor de zzp’er toch goedkoper om vanuit het kantoor in huis te werken, dan een kantoor extern te huren. Maar daar moet dan wel genoeg rust voor zijn. Bij teveel onrust is extern huren een goede optie. Gelukkig zijn er tegenwoordig veel bedrijfsverzamelgebouwen waar je bijvoorbeeld ook een paar dag(deel)en per week een bureau kunt huren. En deze kosten zijn volledig aftrekbaar. Een fijn alternatief. 

Lees ook deze blogs