5 belangrijke uitdagingen
Wat is het toch gaaf wanneer je onderneming goed draait en daardoor ook groeit. Daar doen we het toch allemaal voor? Om zoveel mogelijk klanten te kunnen helpen met jouw expertise. Waarde bieden en impact maken.
En toch heb je bij groei ook te maken met uitdagingen. Ik zet er een paar op een rij:
- De winst stijgt, en de btw stijgt mee: Ja daar moet je op tijd rekening mee houden door geld opzij te zetten. Anders zorgt die groei juist voor geldproblemen.
- De winst stijgt, de inkomstenbelasting stijgt mee: Ook dit is een gevolg. En hoe meer inkomstenbelasting je betaalt, hoe beter je onderneming loopt. En belasting betalen is geen straf! In loondienst doe je het automatisch, zonder klagen. Bovendien draag je bij aan het welzijn van heel Nederland. Iets om trots op te zijn. Zodra je merkt dat je winst per maand stijgt, zorg dan voor een buffer voor de inkomstenbelasting, of pas je voorlopige aanslag aan.
- De omzet stijgt, de kosten stijgen mee: Helaas is het niet altijd zo dat bij een hogere omzet, de winst ook stijgt. Wanneer de kosten flink meestijgen kan dit er voor zorgen dat je winst gelijk blijft of soms zelfs zakt! Zaak is dus om de marge goed in de gaten te blijven houden. Dus hoeveel kost het om deze omzetstijging te verkrijgen? Is dit het wel waard? Hoe kan het efficiënter?
- De omzet stijgt, de werkdruk stijgt mee: Als daar ruimte voor is dan is dat natuurlijk geen probleem. Maar wanneer je werkdruk te hoog wordt, gaat dit voor problemen zorgen. Er zit nou eenmaal een plafond aan het aantal uren dat je per week kunt werken. En dat plafond is voor iedereen anders. Dat merk je gauw genoeg, dus luister goed naar je lichaam. Is hulp inschakelen dan een optie, of zorgt dat ervoor dat de kosten te hoog worden?
- De omzet stijgt, de organisatie stijgt mee: Meer klanten zorgt ook voor meer administratie en processen. Eerst kon je prima uit de voeten met hoe je klanteninfo bewaarde of communiceerde met je klanten. En nu wordt het opeens onoverzichtelijk, en begin je dingen te ‘vergeten’. Dan is het zaak om je processen en systemen te verbeteren. En dat kan betekenen dat je even een klantenstop moet invoeren, zodat je tijd hebt om dit beter op orde te krijgen. Ik heb hier nu mee te maken, en het is echt heel vervelend wanneer je merkt dat je iets bent vergeten, of verkeerd doet doordat de klantinformatie net niet goed genoeg was gedocumenteerd….
Groeien is dus niet alleen maar ‘rozengeur en maneschijn’. Het is erg belangrijk dat je ten allen tijde goed inzicht houdt in de financiële kant van je onderneming, en dat je jouw organisatie/processen op tijd aanpast aan de groei.
Wil je meer grip op het geld in je onderneming, of heb je eigenlijk geen idee hoe het bij jou zit? Dan is Profit First echt wat voor jou! Lees er meer over op mijn website en neem contact met me op. Ik leg het je graag uit in een vrijblijvend gesprek.