Waarom toch je uren bijhouden?

Welke kosten niet zakelijk opvoeren

Tip

Het is een vraag die veel wordt gesteld, moet ik nou wel of niet mijn uren bijhouden? Het is echt een ** klus, kost elke week tijd, en de kans dat je het een keer moet laten zien is erg klein….

Toch raad ik het mijn klanten wel aan. Om in aanmerking te komen voor de zelfstandigenaftrek (+ startersaftrek) moet je, als de belastingdienst daarom vraagt, kunnen aantonen dat je dat jaar minimaal 1225 uur voor/aan je onderneming hebt gewerkt. En als je dat in één bestand kunt aanleveren, is dat wel heel wat fijner dan allemaal ander bewijsmateriaal bijeenzoeken om dit te kunnen aantonen (Denk aan agenda, offertes, facturen, e-mailbestanden, enz.)

De zelfstandigenaftrek was voor 2022: € 6310,-, en de startersaftrek € 2123,-. De belastingdienst is de zelfstandigenaftrek wel aan het afbouwen, tot € 3640,-. Maar dat gaat nog wel een aantal jaren duren. Dit bedrag wordt van je winst afgetrokken, en daar betaal je dan geen inkomstenbelasting over.

Ook voor eigen belang handig!

Een urenregistratie is lastig bij te houden, wanneer je dat alleen doet voor die keer dat je gecontroleerd kan worden door de belastingdienst. Maar niet wanneer het voor jezelf ook hele waardevolle informatie is. En dat maakt de drempel om je uren te gaan bijhouden wel een stuk lager!

Je kunt er veel conclusies uit trekken:

  • Hoeveel uur heb ik gewerkt aan deze klus, en wat heb ik geoffreerd? Ben ik uitgekomen met mijn uren? Moet ik mijn offerteprijs aanpassen voor een volgende klus?
  • Hoeveel tijd besteed ik aan mijn ondernemerstaken? Denk aan boekhouding, marketing, sales, facturatie, enz. Hiermee kun je gaan afwegen of het de moeite waard is om zaken uit te besteden, en jezelf van deze werkzaamheden te verlossen en meer tijd vrij te maken voor declarabele uren.
  • Als de klant vraagt om een urenspecificatie. Fijn dat je dat zo uit je urenregistratie kunt overnemen!
  • Als je weken te vol worden, kun je uit je urenregistratie analyseren waar dat aan kan liggen. Neem ik te veel klantwerk aan, of beginnen mijn ondernemerstaken juist te veel tijd in te nemen, en kan ik daardoor geen klanten meer aannemen?

Allemaal waardevolle informatie waar je wat mee kunt in het verder optimaliseren van je werk en het scherp houden van je tarieven!

Voor iedereen is er wel een methode om de uren bij te houden die het beste bij je past. Apps, software op je computer, Excelschema, enz.
Zelf werk ik de hele dag met mijn papieren agenda naast me. Daar schrijf ik al werkend mijn uren in. 2x per week neem ik dat over in mijn boekhoudprogramma, die alles netjes voor me uitsplitst in klant uren en indirecte uren. Misschien voor anderen een vreselijke methode, maar voor mij werkt het. En zo moet iedereen de beste manier voor zichzelf uitzoeken, een kwestie van uitproberen! 

Lees ook deze blogs