Uitstelgedrag
We kennen het allemaal wel, die klussen waar je tegenop ziet en steeds uitstelt. De rede waarom je er tegenop ziet kan divers zijn, maar de uitkomst is toch telkens weer uitstelgedrag.
- Het is niet je core business, geen zak aan
- Het kost veel tijd, dat lukt nooit tussendoor
- Het is een lastige klus, vreet energie
- Je hebt er echt een hekel aan, maar het hoort nou eenmaal bij het ondernemen
- Een nieuw aanbod moet worden uitgewerkt, waar haal ik de tijd vandaan…
Ik zorg altijd dat ik een paar uur per week vrij houd in mijn agenda voor dit soort zaken. Vaak lukt het me dan wel om die uren echt hiervoor te gebruiken. Maar even vaak wordt de tijd toch weer gevuld met mail, ongeplande klant vragen, problemen oplossen. Uiteindelijk komt de klant toch op de eerste plaats.
Daar is uiteraard niks mis mee, maar ook voor de klant is het fijn wanneer je onderneming goed loopt, en daar horen deze klussen dus echt ook bij!
Via een netwerk kwam ik in contact met een groep ondernemers die hier een gave oplossing voor hebben gevonden. Ze sluiten zich samen een paar keer per jaar op in een hotel voor een paar dagen. Afgelopen week heb ik mij hierbij aangesloten. Twee dagen alleen maar werken aan mijn bedrijf. Wow wat was dat gaaf! Ik had voor mezelf een lijstje gemaakt waar ik aan wilde werken, en ik heb het allemaal af gekregen, en zelfs nog meer! We zitten samen in een ruimte, elk een eigen bureau. Werken in 2 blokken van ruim 3 uur per dag, met tussendoor samen eten en kort evalueren. Het werkt inspirerend en motiverend. En waar nodig helpen we elkaar met tips en tricks.
Absoluut een aanrader om zoiets een paar keer per jaar te doen. Ook als je iets niet af krijgt in die dagen, heb je toch die grote hobbel wel al genomen. Afmaken is dan een stuk makkelijker in te plannen, bovendien ben je dan al zover gekomen dat de drive om het af te krijgen groot is.
Wil je niet geld uitgeven aan een werkruimte en hotel? Dit kan zeker ook een stuk eenvoudiger. Bijvoorbeeld samen online blokken reserveren, vooraf- en achteraf samen bespreken wat je wil gaan doen en wat is gelukt. Het is vooral de accountability die ervoor zorgt dat je de tijd volledig en vruchtbaar gebruikt. En het niet doorschuift voor ‘klantwerk’, of omdat je er zo tegenop ziet.
Ik heb ook hele leuke nieuwe ondernemers ontmoet. Super interessant om te horen wat ze doen en waar ze die dagen mee aan de gang zijn gegaan. Volgend jaar ga ik zeker weer mee!!
Houd je zelf de boekhouding bij maar mis je een aanspreekpunt voor vragen en/of een maandelijkse controle? Dan is een controle-abonnement wellicht wat voor jou. Lees er meer over op mijn boekhoudpagina.


